Wednesday 10 April 2013

Erk??? Bau apa pulak ni?


Assalamualaikum... (Apalah gambar atas dengan bawah tu  merepek?)


Haha... Hari ni tiba-tiba terkenangkan zaman kanak-kanak....
Adoi....... Rasa kelakar pon ye.....
Entah apalah yang aku fikir dulu ye?
Sungguh tidak matang.. (Aku dah matang ke sekarang ni? Hmm)


Kisahnya begini:

Pernah sekali tu... Aku, adik aku dengan kawan aku sorang ni... Pergi lah kat belakang rumah orang. Kawan aku kata kat situ ada telur ayam. Kitorang pun pergi lah. Konon-konon nya nak amik untuk bela anak ayam tu bila dah menetas nanti. (Apalah.. Ilmu bela ayam pun tak ada. Ada hati nak bela.) Masa tu kitorang nak ke sekolah agama. Tapi masa tu bas sekolah belum sampai lagi. Jadi kami pon merayaplah sekejap.

Lepas tu.... masa kitorang dok belek-belek telur ayam tu.. Tiba-tiba kawan aku kata "Jom warnakan telur ni nak? Nanti bila dia menetas badan dia sama macam yang kita warnakan. Nak tak?" Aku dengan adik aku pon macam percayalah dengan apa yang dia cakap. Lagi-lagi aku pernah ternampak ada anak ayam badan dia warna-warni macam kat bawah ni.

Jadi disebabkan aku 'ter'percaya dengan 'TEORI' kawan aku tu.. Mulalah aku terbayang nak buat macam....(Tgok gambar sebelah kanan ni) tu.




Jadi..... Kami bertiga yang dah berangan bentuk anak ayam tu menetas mengikut angan-angan kami.... Kami bertiga...sama-sama lah mewarna telur tu dekat perhentian bas... Haha... Sempat lagi tu.. Sambil-sambil tu kitorang basahkan tekak dengan Air Batu Campur yang di beli di kedai Cik Mah.. Nyum--nyum...

Lepas tu.. Kamu semua sepakat nak sorok telur tu.. Kiranya kami bawak lah telur ayam tu pergi sekolah agama... (Macam tak boleh nak simpan dekat rumah.. rumah dekat je...Haha)

So.. aku pon dengan penuh kasih sayangnya.. menyimpan telur ayam tu dalam poket beg sekolah aku yang sepatutnya poket tu untuk diletakkan botol air. Haha.. Adik aku and kawan aku...... hmm......aku tak ingat diorang simpan dekat mana...

Lepas bas sekolah sampai... kitorang pon pergilah sekolah. Masing-masing berlakon macam tak ada apa-apa. (Ceh, macam lah budak-budak lain kesah.)

Sampai je sekolah... Aku dah mula terlupa tentang telur ayam tu... haha.....

Dalam beberapa jam dalam skolah.... Aku melompat sana..... melompat sini.... Dengar cikgu mengajar dan seumpamanya... Akhirnya tiba-tiba.....

"Erk..... Bau apa ni? Macam kenal." Dengan penuh kesengalan.. Aku pon cari lah punca bau tu.. Tiba-tiba aku teringat pasal telur aym yang aku simpan dalam poket beg skolah aku!...

Haha.... masa tu rasa macam nak menangis pon ada.... Adoi... Rupa-rupanya... Telur tu dah pecah... Haha.. Macam mana lah boleh pecah yek? (Aku kot punca telur ayam tu pecah...) Haha...

Balik je dari sekolah.... Masuk rumah......Kelam kabut aku pergi bilik air..... Nak basuh beg... Takut ayah marah sebab buat bukan-bukan..

Yelah... Dah lah curi telur ayam... Lepas tu simpan dalam beg... Lepas tu beg berbau telur sebab telur tu pecah... Esok nak guna lagi beg tu.....  

Masa tu.... aku dengan bersemangat wajanya membersihkan beg aku...... Basah habis beg aku....Habis je membasuh beg tu sampai hilang bau... Aku pon secara sorok-sorok... jemur beg aku... Nasib baik ayah aku belum balik kerja.......... Kiranya masa tu aku nak mengelak daripada opah aku... Dibuatnya dia nampak.. Tak ke kantoi... haha.

Dan akhirnya... aku selamat. Tak kantoi pon.. hahah...... Beg tu sempat kering. Aku tak tau lah apa jadi dengan telur ayam yang adik aku n kawan aku simpan.. Haha..
Telur ayam yg aku simpan tu dah selamat pecah dah..... Hahahah....

Jadi itulah kisahnya.......

THE END.....




2 comments:

Nur Syahirah said...

mcm tu plak.. klkr~

larkspurpetak said...

Haha.. Zaman kanak--kanak.... hoho

Kawan2ku ^.~