Friday 10 May 2013

SIFU





 


 




Assalamualaikum...




Seperti yang dijanjikan, dan yang dirancang....
Untuk kerja kali ni...
Aku dan kawan-kawan aku buat entri tentang:

- Sifu - @ -Anugerah!-

Mereka yang join tu... ialah:


FathienMeera
Nss Riebinasumi
Cupiecake
Nillia Vanilla




So... untuk aku punya... 
 Aku pilih tajuk SIFU...

Sebabnya... Definisi untuk SIFU (dalam bahasa Cantonese) ialah "guru" (kot lah)...

So... dengan menggunakan SIFU... aku menganggap "SIFU" yang aku pilih untuk entri ni adalah guru yang memberikan contoh terbaik untuk aku ikut jejak langkah dia...

Okey... bukan aku nak ikut sangat jejak langkah dia... Aku cuma suka dengan karya-karya dia...
Sebab karya-karya dia menyebabkan aku suka untuk belajar sejarah..

Terutamanya sejarah tentang Islam..



Dapat teka tak siapa "SIFU" yang aku maksudkan ni?



Okey...
Buku-buku dia sangat laris...
Karya dia semuanya tentang sejarah...
Buku dia tak macam buku teks, atau buku rujukan...
Buku dia orang panggil NOVEL SEJARAH...

So... Kiranya dia ni penulis novel!

Cumanya... novel dia tentang perkara yang telah berlaku...
Hehe...

Bagi sesiapa yang dah ada buku dia..
Dah baca buku dia..

 Mungkin tahu lah kut siapa "SIFU" aku ni...
Hehe..




Baiklah... Aku mula bercerita tentang dia... Semua maklumat ni aku ambil daripada blog orang atau pun dari sumber-sumber yang aku jumpa tanpa sengaja...

Sebelum tu... Aku sajikan sebuah lagu...
Sebabnya.. lagu ni aku rasa sesuai kut dengan karya-karya dia yang aku pernah baca...
Iaitu karya dia yang menceritakan tentang ISLAM....
Okey?
Ini lagunya... (Aku suka lagu ni)..


Okey..,.. dah alang2 letak lagu ni... Aku letak jugaklah lirik dia... sebab lirik dia best..
(Melencong sat)

Adakah kau lupa
Kita pernah berjaya
Adakah kau lupa
Kita pernah berkuasa

Memayungi dua pertiga dunia
Menrentas benua melayar samudera
Keimanan juga ketaqwaan
Rahsia mereka capai kejayaan

Bangunlah wahai anak bangsa
Kita bina kekuatan jiwa
Tempuh rintangan perjuangan

Gemilang generasi yang silam
Membawa arus perubahan
Keikhlasan hati dan nurani
Ketulusan jiwa mereka berjuang

Sejarah telah mengajar kita
Budaya Islam di serata dunia
Membina tamadun berjaya
Merubah mengangkat maruah

Lagu & Lirik : Jef Hazimin Jaafar & Alarm Me
Programmer : Sharani
Vokal : Nordin
Publishing : Gurindam Cipta
Album : Alami



BAIKLAH! KITA MULA!



NAMA
Abdul Latip Talib

LEBIH DIKENALI DENGAN GELARAN
Pak Latip
TARIKH LAHIR
2 Jun 1954

TEMPAT LAHIR
Kampung Ulu Seperi Rembau , Negeri Sembilan.

KERJAYA 
Penulis sepenuh masa.
(Dahulu pernah bekerja sebagai pegawai ladang FELCRA selama 20 tahun)

SEJAK BILA MULA BERKECIMPUNG DALAM DUNIA PENULISAN NOVEL SEJARAH?
 Sejak tahun 2007 menumpukan penulisan novel sejarah dengan PTS, kini lebih 30 buah novel dihasilkan. Tetapi telah mula menceburkan diri dalam dunia penulisan pada tahun 1990 lagi dalam pelbagai genre:
Iaitu:
Skrip drama tv, cerpen, puisi, dan novel.

ANUGERAH YANG DITERIMA?
Antaranya:
-Sayembara Cerpen Berunsur Islam
-Sayembara Cerpen Perpaduan
-Hadiah Sastera Utusan dan Sayembara Cerpen dan Puisi Negeri Sembilan
-Sayembara Menulis Novel Sarawak 2005
-Hadiah sayembara menulis novel sejarah Johor 2007
-Anugerah Sastera Negeri Sembilan 2005 dan 2007 
-Pingat Khidmat Cemerlang Masyarakat (PMC) oleh kerajaan Negeri Sembilan pada tahun 2007.

BLOG BELIAU?

KARYA-KARYA (NOVEL SEJARAH)
-gambar-


     



     




      




     




     




     




     




     




     




     

Banyak kan ABDUL LATIP TALIB punya karya?
Aku teringin nak kumpul semua novel sejarah ABDUL LATIP TALIB...

Aku cadangkan kepada sesiapa yang sangat malas nak belajar sejarah...
Cuba lah baca buku-buku ABDUL LATIP TALIB..
Sebabnya...
Dalam buku-buku tu.... cara ABDUL LATIP TALIB menceritakan tentang sejarah tu... tak sama macam buku teks kat sekolah... Atau pun dengan buku rujukan yang korang beli...

Dalam buku-buku ABDUL LATIB TALIB... semuanya dalam bentuk novel!
So korang boleh lah nak faham dengan mudah tentang kronologi sesebuah sejarah...

Tapi..
Bagi aku..
Aku lebih suka membaca NOVEL SEJARAH ISLAM...

Hehe...

Jujur...
Aku kenal ABDUL LATIB TALIB punya KARYA masa aku tingkatan 5 (2012) .
Baru lagi kan?

Masa tu... dekat sekolah ada jual buku dengan harga promosi...
So, aku yang dah sedia duit...

Secara tak sengaja...
Ternampak buku PERANG-PERANG YANG BENAR karya ABDUL LATIB TALIB...
Masa tu aku belek-belek isi dia...

Tak lama lepas tu..
Aku rasa macam seronok pulak..
Masa tu...
Aku masih tak suka dengan subjek SEJARAH... haha
(Dah nak SPM pon tak reti nak ulangkaji SEJARAH)

Lepas beli tu...
Aku pon bacalah...

Bila dah lama baca hampir suku buku...
Masa tu.. baru aku rasa seronok nak belajar sejarah...

Sejak tulah.. Aku mula baca buku teks sejarah...

Aku baca buku teks SEJARAH TINGKATAN 4 dengan SEJARAH TINGKATAN 5...
Aku baca buku teks tu (habis satu buku) ... macam aku baca novel ABDUL LATIP TALIB...
Hehe..

Dan Alhamdulillah... Aku cemerlang subjek SEJARAH yang dulunya.. aku tak gemar...
Hehe..

See?

Penulis ni... boleh memanipulasikan pemikiran pembaca...

So... Tak banyak sangat cerita tentang ABDUL LATIP TALIB... sebab aku baru je kenal...
Jadi... ni dia..

Aku sediakan gambar-gambar beliau...

 







 


 



Sumber:


-THE END-
Tugasan selesai



No comments:

Kawan2ku ^.~