Thursday 9 May 2013

Cara nak letak video dari Youtube dalam Entri...



Kali ni...
Err... hmm...


Entri ni sebenarnya untuk FathienMeera...

Sebab dia baru lagi dalam dunia blogger...

So... disebabkan aku ajak dia untuk join... (Tgok gambar di bawah)


So... mcm susah untuk dia...
Jadi.. aku buatkan lah tutorial (Ceh.. Gedik betul nak buat tuto bagai) Kah kah Kah! Hak tuihh!

Lek arh... Gua nak tolong member~

Tanpa membuang masa lagi..
Gita mulakan sesi pembelajaran daripada org yang kurang berpengalaman dan GARANG~!!..
.
Iaitu SAYA! Hahahahahahahaha...




Ehem..ehem... Kita mula..






Langkah pertama...
Mcm biasa log in blog kau...
Then... tekan new post...



Lepas tu... DIa akan keluar mcm ni.. (Mcm biasa)




Kemudian... Kau tulis lah apa2...
Skarang ni.. aku cuma nak ajar mcm mana nak letak video dari youtube... Tgok gambar bawah ni...
Kan kau dh taip kan... Pastu kau nak letak video misalnya...
Masa kau taip2 tu... kan masih "Compose" kan..



Alright... langkah untuk masukkan vid tu... Ialah..
Kau tekan HTML pulak...
Tgok mcm gambar bawah ni...




Lepas tu.. kau pergi lah cari lagu apa yg kau nak letak dlm entri kau tu kat youtube...
 Contoh... Aku nak letak lagu IDOLA...




Lepas tu... aku pergi kat video tu...
Aku tekan right klik...
Dia akan keluar mcm yang ada dlm gambar bawah ni...
Then.. kau just tekan "Copy embed html"




Kemudian.. kau singgah balik kat blog kau...
Just paste je apa yg kau copy dari video tu tadi....




Dan.. untuk tgok hasil nya.. sama ada... video tu ada ke tak..
Kau tekan balik.. "Compose"
Dan.. dia akan jadik macm dlm gambar bawah ini...



Dan... itu jelah caranya untuk letak video...
Kalau ada cara lagi senang.. kau kasi lah tahu aku..
hehe...
Okey? Kalau tak faham .. tanye ye Fath~...

Sekian...
Selamat mencuba!


No comments:

Kawan2ku ^.~